tirsdag den 19. juli 2011

Astrids lynhurtige ankomst til verden

Home sweet home!

Endelig er vi kommet hjem til resten af familien 

Astrid kom til verden ved en lynfødsel fredag d. 15/ 7 kl. 17.34. Og er der nogen, der vil gætte på hendes størrelse?!

Astrid vejede 5 kg og var 57 cm lang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

Den læge, der scannede hende til 3600 g ugen før fødsel, skylder en gigantisk kage...

Det er ikke fordi, min fødselsberetning er så lang, men da jeg kom ind til kontrol fredag kl 13.30, havde jeg regelmæssige (små)veer. Dog ikke nogen, jeg synes, var særligt slemme. Kl 14 tager de vandet med nogen vold og magt, for hendes hjertelyd var en lille smule for høj. Hvis der er nogen, der kender børnefilmen "Dyrerne på landet", så blev jeg udsat for nogenlunde den samme behandling, som dyrlægen giver koen, der lige har kælvet, for jeg var dårligt åben nok til at de kunne komme til. Men det lykkedes til sidst overlægen at få det taget vandet, og hendes hjertelyd retttede sig pænt derefter. Kl. 16 får jeg en klux og bliver fulgt over på fødegangen, kl. 16.45 var jeg 3 cm åben og havde faktisk allerede begyndende presstrang, og veerne kommer som perler på en snor, kl. 17.15 var jeg 10 cm åben og får lov til at presse aktivt med og kl. 17.34 kommer Astrid til verden. Så jeg har gennemført den præstation at føde en 5 kgs baby på 1 time og 15 min og ikke en eneste skramme. Og det var mig, som ikke måtte føde selv, hvis hun skulle vise sig at bliver omkring de 4500 g pga Villads komplicerede fødsel... Men alt gik jo som det skulle, men synes, at det gik alt alt for stærkt til, at jeg kunne følge med selv, og Kasper synes også, det var en værre fødsel end de 2 andre, fordi jeg på ingen måde havde en chance for at få en pause undervejs og derfor var langt mere presset/smertepræget.

Astrid havde lidt lav tonus i musklerne, da hun kom ud, så børnelægen ville gerne ha' taget et blodsukker på hende, og det viste sig kun at være på omkring 1 (0,9-1,1), så efter at hun havde spist lidt hos mig og var blevet vejet, blev hun kørt på neo sammen med Kasper. Jeg måtte blive tilbage, da jeg blødte lidt rigeligt, men det rettede heldigvis hurtigt og efter en 1 times tid, kom jeg på barselsgangen og kunne komme op og besøge hende. Allerede efter det første måltid på neo havde blodsukkeret rettet sig fint. Om natten faldt det dog ned under grænsen på 2,5 igen, da hun gylpede maden op, når hun fik det på kop. Derfor fik hun lagt en sonde. Lørdag middag fik jeg en seng oppe hos hende, så jeg kunne begynde at lægge hende ordentlig til. Lørdag og natten til søndag fik hun bryst og derefter supplering på sonden, men hele søndagen spiste hun kun  hos mig og meldte sig selv fint, så vi blev endelig udskrevet igår (mandag) formiddag.

Drengene er så stolte og har glædet sig så meget til vi kom hjem igen. August sad lige så stille med hende i armene i næsten en time.

Hun har tabt sig en lille smule og vejer nu "kun" 4750 g og kan pga længden dårligt være i str. 56. Ihvert fald ikke i bodyer mm. Godt at alt 62 tøjet allerede er vasket...

Ellers er hun en rimelig eksemplarisk dame, der spiser, sover og skider. Hendes far mener dog, hun har været en lille smule
hård ved ham idag, da hun på to bleskifte har nået at overskide det hele incl farmand, når bleen er taget af.

Har modtaget en Award fra binemor, og jeg skal nok vende tilbage en af dagene!




3 kommentarer:

  1. STORT tillykke med lækre Astrid!!! Altså hvor er hun lækker, jeg elsker store baby´er (læs; 4280, 4440, 4790 = mine 3 børn)
    Herlig tid du går i møde nu :)

    SvarSlet
  2. Sikke en LYN fødsel!! Stort tillykke fra "en ny fast læser"! ;-)

    SvarSlet
  3. Så fik jeg endelig bevæget mig ind på din blog efter alle de dejlige kommentarer du i tidens løb har lagt inde hos mig. Og hvilken livsbekræftende nyhed at blive mødt med :-) Stort tillykke med den store babypige. Hun er godt nok en dejlig basse!
    Kh Ulla.

    SvarSlet