tirsdag den 14. juni 2011

Vanillesirup

Efter inspiration fra Lone Landmands blog http://lonelandmand.wordpress.com/2010/06/08/kaffesirup-med-vanille-opskrift/, har jeg lavet denne vanillesirup. Har modificeret den en lille smule, så til 1 syltetøjsglas (havde ingen flasker på lagre) brugte jeg:

150 g sukker
1½ dl vand
en knivspids salt
1 vanillestang

Vanillekornene skrabes ud af vanillestangen og alle ingredienserne incl. den udskrabede vanillestang puttes i en gryde og skal herefter bulderkoge i gode 5 min. Undgå at rører i væsken, mens det koger. Du kan evt. slynge væsken rundt. Herefter sies væsken igennem en fintmasket sigte og hældes på en skoldet patentflaske eller syltetøjsglas.
Den er noget nær fantastisk!!!!

3 kommentarer:

  1. Hej

    Har lavet siruppen -hældte den på glas, men efter en dags tid bestod glasset af halvt flydende sirup og i bunden var der stivnet sukker. Hvad er gået galt? Jeg kogte det i 5 min, lod det køle lidt af og kom på flaske.

    Frygter lidt at det hele bare stivner...:-(

    /M

    SvarSlet
  2. Ja, hvis jeg bare vidste, hvad jeg skulle svare. Den første portion jeg lavede, den var også helt fin, og det er kun ganske lidt sukker, der har samlet sig i bunden. Anden portion jeg lavede og gav til min mor, den reagerede ligesom den du har lavet. Og lavede den på nøjagtig samme måde som første gang. Min mor prøvede så at koge det op een gang til, men efter det kom på glas igen, blev det til een stor klump sukker. -så det skal man ikke gøre, selv om det "sukkeret" smager fint nok...
    Prøv evt. at spgørge Lone Landmand, hvor jeg har opskriften fra:-)

    SvarSlet
  3. Hov, kan se at hun sier den igennem en fintmasket sigte. Måske er det det der skal til for at det sukkert ikke stivner? Kan dog se, at der også er en anden der spørge til det med sukkert på hendes side.

    SvarSlet